lørdag 15. januar 2011

Fru Hansens aller beste kyllingpai

Pai er supert å servere enten man har gjester eller skal ha noe godt på lørdagskvelden. Det er også helt supert å ta med på f.eks. kurvfester eller hytteturer. Denne kyllingpaien er faktisk like god kald som varm, og man regulerer styrkegraden på den gjennom tacosausen som er i. Vi pleier å lage to ulike til 5 sultne folk; en sterk og en mild, så har vi utvalget. Jeg bruker små glass med tacosaus. De rommer ca. 230 gram, og jeg bruker litt over halve glasset i hver pai. Det som blir til overs er supert å ha ved siden av paien og salaten når man serverer den. Vil du ha litt snert i paien bruker du gjerne den hotte og kanskje litt mer enn halve glasset og evt. litt mer hvitløk :)


Trykk på bildet for større versjon

I oppskriften har jeg tatt med paibunnen også, men helt ærlig så tar jeg som regel en snarvei her. Man kan enten kjøpe helt ferdig paibunn (fix ferdig fra Toro) eller Maizena Pai-mix som kun tilsettes vann og hokus pokus....ferdig paideig. Når vi likevell er inne på snarveier, så kjøper jeg (avogtil) ferdig salatkylling, så slipper jeg å pille kyllingkjøtt også. Jeg bruker da 300-400 gram ferdig plukket kyllingkjøtt på en pai. På denne årstiden bruker jeg poser med gressløk. Har du en tue gressløk i hagen kan du gjerne bruke det sommerstid.


Litt av ingrediensene og "fuskeingrediensene"

Utkjevling av paideig kan være en prøvelse for tålmodigheten noen ganger, og man skal fortrinnsvis jobbe raskt slik at deigen ikke blir for oppvarmet, den vil da bli veldig seig og trekke seg i formen lettere. Et tips er å kjevle den ut på et stykke bakepapir og så snu denne over paiformen for å legge på plass deigen. Papiret trekker du da lett av, og får en perfekt paibunn. Lite gris blir det også! Jeg bruker paiform som er 28 cm i diameter. Prikk gjerne bunnen med en gaffel før du tar fyllet i, slik at det ikke lager seg luftbobler under.



Ferdig kyllingpai med masse snert som er klar for å nytes

Den ferdige paien serveres med en grønn salat, litt tacosaus og gjerne litt rømme. Nyyydelig kosemat! Vel bekomme.

PS: En frisk rød italiener passer godt til denne syns vi. Idag blir det Chianti Barone Ricasoli. Mmmmmm....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...