søndag 27. februar 2011

Fru Hansens aller beste konfektkake

Mellomste frøkna fylte 17 år på fredag, og da er det selvsagt duket for litt feiring. Kake er et must når bursdager skal feires, og vi elsker denne sjokoladekonfektkaken! Den er enkel å lage og er en blanding mellom sjokoladefondant og brownie.



Kaken har fulgt oss i mange år og har skapt begeistring hos både store og små. Jeg fikk opprinnelig oppskriften av en mor i klassen til eldstemann, og da var det lykke i huset! Vi hadde smakt kaken ved endel anledninger i skolesammenheng, og vi syns den var så god at vi måtte bare spørre om oppskriften. Er kjempetakknemmelig for at hun ville dele den med oss.


Ingediensene til kaken (før sukkeret er kommet i eggene)

Det er ikke hevemiddel i kaken, så vær nøye med å lage skikkelig eggedosis. Eggene er med på å gi kaken litt luftighet selv om den skal være litt "rå" inni. Jeg blander alt det tørre i egen bolle før jeg blander det i eggedosisen. Smeltet smør/margarin skal i til slutt.



Jeg pleier å kle formen med bakepapir av flere grunner. Siden kaken ikke er helt gjennomstekt kan den være vanskelig å få hel ut av formen hvis man ikke har bakepapir i bunnen. Jeg syns også at kantene, som blir litt "rustikke", blir lekker når det bare skal drysses melis over før servering. Det blir dessuten litt mindre å vaske opp etter bakingen...alltid et pluss :)


Steketiden kan avhenge litt av ovnen. Prøv deg frem litt de første gangene.


Server gjerne kaken med krem, kesam eller vaniljeis.

Da må jeg begynne på tacoen her før gjestene begynner å ankomme. Ha en trivelig søndag!

3 kommentarer:

  1. Nam den så god ut
    Takk for oppskrift
    og grattis med dattera di

    SvarSlett
  2. Mmmm, dette så ut som en god kake!!
    Oppskriften er lagret;)

    Gratulerer med 17-åring:)

    SvarSlett
  3. Hei og god formiddag!
    Tusen takk for både hilsen og flott oppskrift på fristende sjokoladekake! Kjente jeg fikk vann i munnen nå; den og en kopp espresso hadde passet utmerket nå.
    Ha en glad dag og gratulerer med stor datter!
    Stor hilsen fra Kaspara

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...